Închipuie-ţi că eşti într-o călătorie de 2 – 3 zile, pentru vreun interes profesional, într-un oraş în care ai mai fost de nu ştiu câte ori (deci nu prezintă nici un strop de interes turistic) , pe o vreme câinească. Nu ai la tine decât hainele pentru întâlniri de afaceri. Reuniunile de peste zi sunt plictisitoare şi simţi cum, deseori, ţi se închid ochii. Ce-ţi rămâne de făcut, în timpul liber, decât să recuperezi la capitolele la care eşti deficitar: citit şi somn? Un pat cumsecade, într-un hotel bun, e o mană cerească în astfel de situaţii. Te cuibăreşti cu un ceai cald şi o carte bună, sub plapuma pufoasă. Afară ploua cenuşiu, iar tu simţi cum te ia, încetişor, somnul. Ce poate fi mai plăcut?

Industria patului de hotel

Ne petrecem circa o treime din viaţă dormind. Iar când vine vorba de statul la hotel, proporţia e şi mai importantă: jumătate din timpul de şedere acolo înseamnă somn. Poate să fie WiFi-ul cât de rapid, room service-ul excelent şi spa-ul oricât de luxos, dacă patul e prost, amintirile vor fi neplăcute. Un sondaj Gallup din 2014 spune că, pentru oaspeţi, acesta este elementul cel mai important, atunci când trebuie să definească ce înseamnă „luxury” în materie de hotelarie. Patul, nu chef-ul bucătar cu stele Michelin şi nici angajaţii serviabili! Pe oricine ai întreba care sunt lucrurile pe care le apreciază la un hotel, unul dintre răspunsuri va fi: „Au nişte paturi extrordinare. M-am odihnit perfect.”. Se pare că o mare parte a clientelei a devenit, de o vreme încoace, extrem de pretenţioasă, cu privire la experienţa pe care Moş Ene-le hotelier i-o oferă.

Reţeaua Four Seasons are, de exemplu, un program special, în cadrul căruia îţi poţi alege camera, dar şi tipul pe pat. Stratul superior al saltelei poate avea trei grade de fermitate: moale, medie şi tare. În funcţie de preferinţa pe care o exprimi odată cu rezervarea, vei găsi patul pregătit exact aşa cum vrei. Iar dacă eşti un vizitator fidel al acestor hoteluri, preferinţa va fi înscrisă în fişa ta personală şi – oriunde în lume vei merge – gazdele tale vor ştii ce saltea preferi.

Ce spuneţi însă de Hotelul Benjamin, din New York, care are un meniu de … perne? Poţi alege între o pernă anatomică, una antialergică sau una anti – sforăit. Sau de Corinthia de la Londra, care foloseşte – pentru saltele – un furnizor al Casei Regale britanice? Ori de Best Western Hotel Duxiana, din Helsinborg – Suedia, care a apelat la producătorul Dux, ale cărui saltele lucrate manual ajung să coste 15 000 dolari?

În ultimii ani, marile lanţuri hoteliere au decis nu doar să ofere oaspeţilor lor un somn cât mai odihnitor, dar şi să le pună la dispoziţie – spre cumpărare – mai tot ce ţine de acest tip de confort: saltele, perne, pilote, aşternuturi, ba chiar şi prosoape ori halate de baie identice cu cele folosite de respectivele stabilimente turistice. În 1999, hotelurile Westin, cu al lor Heavenly Bed, au fost primele asaltate de clienţii care doreau să ştie cum şi de unde îşi pot procura un astfel de pat. Nici nu e de mirare, căci acest pat este asemenea unui nor imens: are, peste saltea, 10 straturi distincte de toppers, lenjerie, perne, pilote şi cuverturi, toate albe! Rezultatul: Westin a vândut, conform reprezentanţilor săi, astfel de obiecte în valoare de 135 milioane de dolari, inclusiv 100 000 saltele şi 175 000 perne.

Patul de acasă – cum îl transformăm?

Aşternuturi imaculate, perne pufoase, plăpumi şi pături fluffy (sub care nici nu te sufoci, dar nici nu clănţăni din dinţi) – oricine a dormit într-un hotel de lux ştie cât de bine se doarme într-un asemenea pat, descris de un director de hotel drept „fat & sexy”. Însă care sunt, cu adevărat, secretele unui pat de hotel? Să fie oare nevoie de mii de dolari şi de comenzi internaţionale, pentru a te putea odihni la fel de bine şi în patul de acasă?

Hai să fim sinceri şi să ne uităm la felul în care arată acest „pat de acasă”. De multe ori, aşternuturile sunt desperecheate, cu modele şi culori diferite, pernele sunt turtite, iar saltelele … mai bine să nu mai aducem vorba despre ele, cu toate că sunt extrem de importante pentru calitatea somnului nostru. Se pare că nu acordăm acestui segment major al vieţii noastre aceeaşi importanta pe care hotelierii i-o acordă. Cu eforturi modeste şi câteva modificări simple, de rutină putem, însă, regăsi o parte din plăcerea pierdută a unei sieste desăvârşite.

Care este elementul comun care ne sare în ochi atunci când privim fotografii din camerele unor hoteluri de lux? În 99% dintre cazuri, lenjeria de pat este de un alb imaculat. Albul este un simbol al curăţeniei, al calmului şi al unui anumit tip de opulenţă. Reprezentanţii unui hotel care a decis să treacă la lenjerii de pat 100% albe declară că oaspeţii lor au avut impresia, chiar dacă lucrurile nu stăteau aşa, că respectivele camere au fost renovate. Când colo, tot ce făcuseră era să treacă la o altă culoare de lenjerie.

Aşadar, regula de aur numărul 1: să cumperi numai aşternuturi albe! În afara senzaţiei de calm, o astfel de achiziţie se va dovedi şi economică: vei putea să combini, fără teamă, orice feţe de pernă cu orice cearşaf şi cu orice fată pentru pilotă, nu contează din ce set fac acestea parte.

E simplu să cumperi aşternuturi albe, nu e însă la fel de simplu să te păstrezi aşa după multe spălări în maşină. Marile companii hoteliere folosesc serviciile unei firme care monitorizează cu regularitate factori cum ar fi detergentul folosit ori temperatura apei, astfel încât lenjeriile lor heavy duty să îşi păstreze calitatea şi strălucirea. Importante sunt şi protecţiile pentru toate elementele de bază ale patului – saltea, pilotă şi perne. Nu doar că aşa e mai igienic, însă acest lucru prelungeşte viaţa saltelelor şi pernelor.

Acasă, spălarea cu regularitate şi cu un detergent de bună calitate, special pentru rufe albe, ar trebui să fie suficiente. Nu uita de înălbitor, nici de apret ori de călcat. Un pat apretat şi alb este cea mai bună invitaţie la somn – atunci când faci patul, întinde bine cearşaful, umflă pernele şi trage de colţurile acestora, netezeşte bine pilota. Dacă urăşti să calci, uite un sfat de la o specialistă în domeniu: calcă doar ceea ce se vede, adică feţele de pernă şi husa pentru pilotă. Aceeaşi specialistă ne spune că putem calca lenjeria direct pe pat, în momentul în care îl schimbăm. Cumpără aşternuturi de pat de bună calitate (cu un număr cât mai mare de noduri pe cm2), din bumbac egiptean, bumbac Pima sau din in.

Un al doilea factor care face irezistibile paturile de hotel este confortul oferit de perne şi pilote. Acestea trebuie să fie mereu aerisite şi moi, uşoare şi plăcute, indiferent de temperatura de afară. Aşadar, răcoroase vara şi călduroase iarna. Majoritatea magazinelor de specialitate ori de decoraţiuni interioare oferă acum o gamă variată de astfel de produse, din care poţi alege ce ţi se potriveşte, din punctul de vedere al calităţii, dar şi al preţului.

Cumpără nu doar pernele pe care dormi, ci şi perne decorative, mai mici, pe care le vei îmbrăca tot în alb. Un pat de hotel exemplar poate avea între 4 şi 10 perne! Dacă albul complet ţi se pare prea alb (a se citi monoton, steril sau monastic), amestecă texturile sau … nuanţele de alb (da, ele există, după cum îţi poate confirma orice designer de interioare). Sau punctează cu câteva (am zis CÂTEVA!J) elemente de accent – pături, cuverturi, chiar şaluri mari, în nuanţe neutre, fără model, pe cât posibil tot din fibre naturale.

La final, o mică galerie de imagini care să te inspire. Somn uşor!

parachute-white-linen-3

Dorna+Master_1

Baroque-upholstered-sleigh-bed-in-Bedroom-Transitional-with-All-White-Bedroom-next-to-Benjamin-Moore-Decorator-White-alongside-Benjamin-Moore-Simply-White-andBenjamin-Moore-Linen-White- (1)

8a298c4a005e0ba0d67562d644eba002

51J3zv527eL

770788b40207

bedroom-white-bedding-ideas-all-white-bedroom-design-ideas-1

Photo-2015-03-13-10-08-09-AM

white-cotton-bedding

1 Comment

  1. A treia poza e pentru mine, pentru mine! Vreau eu patul ala. 🙂 Ma tenteaza si pe mine varianta „doar alb”.
    By the way, foarte frumos site-ul.

Reply To eM Cancel Reply


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.